Troba'ns a catdesetmana.cat

Les propostes del CAT de Setmana les pots trobar també a la nova web catdesetmana.cat
Fast track to:

Puigsacalm-Bracons-Llancers: La Garrotxa per les muntanyes de la Vall d'en Bas

Aquesta és una excursió llarga i un punt 'durilla': comença i acaba a Joanetes, i dóna la volta per les principals muntanyes que envolten la Vall d'en Bas: Enfila fins el Puigsacalm (1.514), baixa fins al Coll de Bracons donant la volta per la font Tornadissa (fa una petita incursió osonenca) i enfila de nou per la serra de Llancers fins a Sant Miquel de Castelló, per tornar a baixar novament fins a Joanetes. En el punt més alt, el cim del Puigsacalm, les vistes són espectaculars:

🔀 Recorregut: 20 quilòmetres

😸 CAT de Setmana per la Garrotxa: Salt de Sallent
😸 FOTOS de CAT de Setmana per Bellmunt

Mapa de l'Institut Cartogràfic i Geològc amb la ruta marcada

Aquesta ruta circular no és fàcil. Té un desnivell entre el punt més baix (Joanetes) i el més alt (Puigsacalm) d'uns mil metres, amb algunes "enfilades" fortes, molta pujada i baixada, trams de canals amb via ferrada, i camins de sota bosc humit... Ah i això sí, també és un CAT de Setmana amb vistes excel·lents del Pirineu, del Cabrerès, de la Plana de Vic, i  tal com mostra la imatge de sota, de la Garrotxa. En aquest cas, amb la boira i el fum atrapats per la inversió tèrmica d'un matí de tardor:

El punt de sortida és Joanetes. Per arribar-hi, n'hi ha prou en agafar l'eix Vic-Olot (excepte si veniu d'Olot o d'Anglès/Girona, és clar). Des de Vic o Barcelona és molt fàcil: Cal tirar C-17 amunt fins a l'alçada de Manlleu, i allà agafar la bifurcació a l'esquerra en direcció Torelló i Olot, per la C-37, o sigui cap al Túnel de Bracons. Un cop passat els túnels, i ja a la Vall d'en Bas, només cal agafar l'antiga carretera del coll de Bracons: la carretera de la Vola (GIV-5223) que passa per Joanetes.

El millor és deixar el cotxe al trencant d'accés al poble per ponent, on hi ha els masos de Can Lluert, l'Hostal, o la Morera, que estan a tocar del punt de sortida. De fet, el camí comença al costat de la carretera: voreja el mas de la Morera, el de Can Lluert de Dalt, i després comença a enfilar amunt cap a una altra casa: Les Feixes. Aquesta però, la deixem a la nostra esquerra i comencem un ascens continuat sense pietat. Al davant nostre de seguida se'ns dibuixen les parets i els canals que caldrà superar per arribar al Puigsacalm:

Al cap d'uns 2 quilòmetres d'anar-nos enfilant arriba la part més dreta: la cinglera, una paret de pedra que superem per la via de la Canal Fosca, una ruta equipada amb ganxos i ferros variats per poder fer l'ascens amb més seguretat fins al pla de Santa Magdalena.

Un cop a dalt, cal seguir per sobre la cinglera en direcció Oest: Passem el coll de Joanetes, enfilem el molt nostrat "pas dels Burros", i el pic dels llops.

Des d'aquí dalt, camí de Puigsacalm, les vistes són excel·lents:

Vistes camí del Puigsacalm: En 1er terme, Llancers i Cabrera sobre la boira d'Osona. Al fons, el Montseny

PUIGSACALM, VISTES ENTRE BOIRES

Al cap d'uns 2 quilometres caminant pel capdamunt de la serralada, finalment arribem al cim del Puigsacalm, un mirador de luxe:

👀 Mirant cap al Nord: El Pirineu Central i Oriental (per bé que el vam ensopegar sense neu):

👀 Mirant cap al Sud: El Cabrerès i la Vall d'en Bas:

👀 Mirant cap a l'Oest: la plana de Vic. El prestigiós equip del CAT de Setmana va ensopegar un dia amb un mar de boira que tapava bona part d'Osona:

Si us hi fixeu, en aquesta última fotografia s'hi veu entre les muntanyes com serpenteja la carretera de la Vola cap al Coll de Bracons, el nostre proper objectiu.

COLL DE BRACONS PER LA FONT TORNADISSA, INCURSIÓ OSONENCA

Després d'aprofitar per esmorzar en aquesta bella atalaia, la caminada continua cap al Coll de Bracons, l'extrem més occidental de la ruta. Si continuéssim fent carena seguint els pics, ara tocaria el Puig de Civaderes i el Puig Tosell. Però no ho farem pas: ara ja deixarem de pul·lular per sobre les cingleres del Puigsacalm i ens endinsarem una mica per la vessant Nord. Mirat en un mapa, farem una una petita incursió en territori osonenc.

Per tant, deixem el cim del Puigsacalm pel sender que descendeix per l'Oest: el camí de la font Tornadissa, una ruta molt ben marcada que va resseguint la part baga de la Serralada mostrant sempre unes grans estampes del Pirineu. Al cap d'uns 700 metres arribem a uns prats amb pendent, que miren cap al Nord. Són els Rasos de Manter, que cal seguir caminet avall, fins a la Font Tornadissa. A partir d'aquí, el camí va seguint un GR-151 en sentit Sud vorejant el Puig Tosell fins acabar, entre fagedes i raconades humides, a la carretera: al coll de Bracons.

Per cert: veureu que poc després de deixar la font podeu agafar un camí a mà dreta (GR-151) que va tirant avall cap a una altra font, la de Sant Bartomeu, i després continua endinsant-se aigües avall fins a Vidrà, ben a prop del Salt del Molí de Salgueda. Una zona molt interessant i propera que podeu descobrir amb el nostre CAT de Setmana pel Forat Micó.

COLL DE BRACONS, MEITAT DE TRAJECTE

🙈 ATENCIÓ: Apunt asfàltic:

El Coll de Bracons està situat a la meitat del recorregut. Cal creuar la carretera que passa pel coll: a la nostra dreta, Osona; a la nostra esquerra, la Garrotxa. Aquesta és l'antiga carretera de la Vola (BV-5224) o carretera de Joanetes (GIV-5223) que antigament era l'únic enllaç entre la Vall del Ges i la Vall d'en Bas. Segurament hi trobareu cotxes aparcats, perquè d'aquí en surten moltes excursions.  De tota manera, ara té poc trànsit perquè el 2009 es va obrir una via molt més ràpida i directa: el túnel de Bracons (4,5 Kms). El tenim uns quants metres sota terra però no es troba ben bé sota la nostra vertical sinó una mica més al Sud.

Un cop creuat el coll, veureu que el camí continua per l'altra banda de la carretera. De seguida comprovareu que us podeu desviar cap a la Fageda de la Grevolosa, o bé tirar recte per anar resseguint la serra de Llancers, que és el que fem: caminem en sentit Est durant un tram d'uns 6 quilòmetres entre boscos de tot tipus i en descens progressiu. Primer travessem Llancers per la banda sud, i després per trams que combinen les dues vessants, cosa que permet fotografiar el Puigsacalm, just el punt on érem fa unes hores, i que ara ens queda al davant:

La ruta continua baixant i perdent cota fins que arribem a l'alçada de l'ermita de Sant Miquel de Castellò (o de Falgars), una construcció elevada d'orígen romànic que ens marca un canvi de sentit: enllacem amb el GR de Joanetes i continuem el descens en sentit Nord. A partir d'aquí, queden uns 4 kilòmetres de baixada amb un paisatge que combina boscos amb cada cop més camps i pastures, fins arribar novament a Joanetes.

I ja està, ja ho tindríem. Això és tot.

Tot plegat, haurem caminat unes 7-8 hores ben bones, de manera que si us hi heu posat aviat, encara teniu temps de dinar en algun dels restaurants de la Vall d'en Bas. Si més no, així ho vam fer els "triperos" del prestigiós equip del CAT de Setmana 😹

Com sempre, per acabar, alguns enllaços d'interès: