ISLÀNDIA 1: ENTRE VIC I VÍK

 RUTA 1 - DIA 1 


 Península de Reykjanes: 
Keflavik, Midlina, Llac Blau, Reykjavik

Mapa general de l'illa que inclou les benzineres N1.
La foto està presa en una àrea de servei de la carretera 1, prop de Hof.
Enquadrat en color groc, l'àrea d'aquesta Ruta 1

Punt de sortida: aeroport de Keflavik:
Zona de visita: Sud-Oest de l'illa. Peninsula de Reykjanes.
Acabem dormint: a Reykjavik
Durada estimada: entre un dia i mig dia, en funció de l'hora d'arribada de l'avió.
Quilometrada: uns 100 Kms (*amb 90 kms extres si aneu fins a Strandakirkja)
Temps de conducció xino-xano: 2 hores aproximadament (sense anar a Strandakirkja)




Punts de ruta:
1 Sortida de Keflavik
2 Supermercat de primera compra bàsica
3 Midlina (pont simbòlic sobre la falla que separa les plaques tectòniques que travessen l'illa)
4 Far de Reikjanes
4b Esglesia de Stranda (Strandakirkja)
5 Llacuna blava (Blue Lagoon)
6 Reykjavik

Aquesta sortida es pot estirar o allargar en funció de l'hora que arriba l'avió. En el nostre cas, veniem d'Irlanda amb un avió de la línia del pais WOW que va arribar a les tantes, de manera que en realitat el primer dia no vam fer gairebé res. Però sí que ho vam fer durant l'ultim, dedicant-hi part de la jornada. Si aneu bé de temps, podreu visitar-ho tot de sobres, inclosa una estada relaxant al blue lagoon per banyar-vos a les aigues "temperades" d'aquesta llacuna volcànica. Si el vol us arriba a la tarda i heu de concentrar-ho, creiem que el més impresindible és veure Midlina i la Blue Lagoon. En tot cas, aquesta ruta 1 us aporta la, diguem-ne, "extended version" amb arribada al matí-migdia a l'aeroport de Keflavik. Som-hi!

1 SORTIR DE L'AEROPORT

Veureu que no és un aeroport gaire gran (l'illa té 350 mil habitants) i que els tràmits són ràpids, encara que Islàndia no sigui de la UE. En el nostre cas, el cotxe de lloguer el vam agafar de la companyia AVIS/Budget, amb taquilles a la mateixa terminal. 

El cotxe el vam recollir ben a prop, a diferència de la tornada, en què el parquing de recollida dels rental cars està una mica més separat (més separat vol dir a uns 600 metres de la terminal, i amb servei de shuttle bus, res dramàtic).Total, que en 15 minuts ja teniem els papers resolts i érem a la carretera. La sortida per l'aeroport és bàsicament una: la carretera 41 que ens porta cap a la capital. De moment agafem aquesta.

2 SUPERMERCAT KRONAN

Al cap de pocs quilometres, veurem el trencant a la dreta de la carretera 44 que hem d'agafar per anar cap a la primera parada, el pont de Midlina. Però no l'agafeu encara, si heu de fer alguna compra de "supermercat" (en funció de si aneu a un apartament, o aneu amb auto-caravana i heu de fer avituallament) tireu uns 200/300 metres més i veureu a la vostra mà esquerra una zona de serveis. Aquí hi ha m supermercat, de les habituals cadenes Bonus i Kronan. Dins dels preus desorbitats de l'illa, els de Bonus són potser més econòmics, però nosaltres vam anar al Kronan. Podriem no destacar-ho, però van tenir un detall amb nosaltres i això s'ha d'explicar:

🙉  ATENCIÓ - Anècdota Cebolleta: 
Vam entrar a comprar quan el supermercat ja gairebé tancava, a les 20:00h, però nosaltres, ignorants, ens ho vam prendre amb calma. (El primer dia sempre vas especialment perdut). Total, que vam passar per caixa 20 minuts després de l'hora de tancar, i allà ja hi havia, amb els anoraks i a punt de marxar i tancar, els 4 nois i noies que despatxaven. Ens van atendre amb una rialla a la boca, i quan vam saber que feia 20 minuts que haurien d'haver tancat, els vam demanar perdó. Ens van contestar que "cap problema". Els vam respondre, agraïts, que aixo a Catalunya no passa ni en broma. 20 minuts esperant!

3 CAP A MIDLINA

Fetes les compres, o no, ara sí, reprenem la marxa en sentit contrari, cap a l'aeroport, per agafar, al cap de no res, la carretera 44, que tira cap al Sud. Ull que al cap de no res de circular per la 44 veureu que hi ha una bifurcació: a la dreta fa com una entrada a una mena d'urbanització, i cap a l'esquerra tira la carretera. Aneu cap a l'esquerra. Conduiu tranquil·lament i gaudiu del primer impacte paisatgístic d'Islàndia:

Foto mirant cap a Ponent, al fons hi ha el Pacífic, i si nadessim en línia recta uns quants molts quilòmetres, Groenlàndia. 
Mentre anem cap a Midlina, vostè no ho sap, però està conduint per sobre de la placa tectònica Americana. Al cap de no res, a ma esquerra, trobarà un trencant i possiblment uns quants cotxes aparcats, perquè haurà arribat al punt on se separen la placa americana de l'Euroasiàtica. Ja som a Midlina, el pont simbòlic entre continents.


Si no et diuen que aquella petita vall és la separació més visual entre les dues plaques, doncs més aviat pensaries que estàs davant d'un canyó format pel pas de l'aigua. Però no. Som en una falla!! Aquí cada 100 anys hi ha un lliscament, entre una paret i una altra, de dos metres (uns dos centímetres per any). La placa Europea queda a l'esquerra de la foto, i l'americana, a la dreta. 

🙊 ATENCIÓ - Reflexió Cebolleta: 
Una de les gràcies d'aquest punt és que normalment les falles que separen les plaques tectòniques estan sota el mar. Islàndia és un dels pocs punts del món en que la falla surt a superfície (això explica la seva activitat). Si des de la foto del pont seguissim la falla per la paret de la dreta, per la placa d'Amèrica del Nord,  i entressim mar endins, acabariem, al cap de moolts quilometres, passant per la falla de "Sant Andres", a Sant Francisco. Allà la placa americana ja no té les friccions amb l'euroasiàica, com aquí, sinó amb la placa del Pacífic.  

4 FAR DE REYKJANES

Feta la visita, continuem baixant carretera avall, que com haureu comprovat, ara ja ha passat a ser la carretera 425. Si de lluny veieu fumerades blanques, sapigueu que això són, efectivament, fumeroles. Emanacions del terra que donen escalfor i energia a l'illa. De fet, aviat passareu pel costat d'una planta que transforma aquest potencial de la terra gratuït en electricitat. Doncs bé, just al costat hi veureu un trencant a mà dreta que us portarà fins al far de Reykjanes i, si apureu una mica més, fins a la mateixa costa, a l'extrem més sud-occidental de l'illa. Des d'aquí hi veureu l'illot d'Eldey, una illa que és reserva natural, i que des del nostre punt de vista té forma de cub.

4B STRANDAKIRKJA

Fins aquí ens haurem petat uns 30 quilometres aproximadament. Poca cosa. Ara la següent parada és la famosa Llacuna Blava. Continuarem per la mateixa carretera 425, que continua resseguint la costa i per tant, deixa d'anar en sentit Sud per anar cap a l'Est. Anirem direcció cap a la població de Grindavik, (notareu que moltes poblacions acaben amb -vik) passarem pel costat del típic camp de golf al mig d'un pedregar, i un cop a l'entrada de Grindavik, de seguida veurem un trencant a l'esquerra per anar, com uns xais, cap al Blue Lagoon. Esta clarament i pomposament indicat. (De fet, hi ha dues carreteres gairebé paral·leles que t'hi porten)

Si voleu fer més costa, podeu deixar la llacuna per més endavant, i continuar per la mateixa 427 fins a una popular església solitària al peu de la costa, Strandkirkja. Són uns 90 quilometres (45 d'anada i 45 de tornada). Si teniu temps, endavant. Estem parlant d'una horeta llarga anar i tornar. 

5 BLUE LAGOON


El Blue Lagoon és una llacuna que, com podeu perspicaçment notar, és de color blavós, i formada per aigua d'origen termal amb una concentració més alta de silici i sofre. Això li dóna aquest color tan especial, i fa que les roques de les vores, totes d'origen volcànic, agafin tonalitats blanquinoses. L'aigua surt a uns 80 graus, i és degudament aprofitada per una planta (la que veieu al fons de la foto superior, on s'hi aprecien fumeroles)  per bé que a la zona de bany de pagament i a la llacuna externa de gratis, l'aigua és més freda.


Nosaltres no ens hi vam banyar - cal reservar prèviament i val prop de 60 Euros - però si que vam gaudir de la llacuna exterior. A fora el bany està prohibit, però ningú et priva d'atipar-te de fer fotos: pots comparar el blau de l'aigua de la fotografia de l'esquerra, amb el marró de les pedres volcàniques de l'entorn, de la fotografia de sota:


🙊 ATENCIÓ - Reflexió Cebolleta: 
Al voltant del Blue Lagoon s'hi ha muntat un gran Spa i zona turística amb hotels i restaurants. Sense pagar pots entrar-hi i prendre alguna cosa al bar o a la terrassa que dóna directament a la zona de bany de pagament. Mentre observem els clients dins l'aigua, ens crida l'atenció que: una gran part son orientals, molts porten cremetes a la cara (l'aigua té qualitats curatives i d'altres) i molts s'apilonen en un bar que està directament dins de l'aigua. Val a dir que l'equipament és molt nou i és de nivell. De fet, el turisme a Islàndia ha fet un salt molt gran, i això es nota amb molts establiments nous o en construcció. I pel que hem vist, no fan 'cutrades'. És un país car, però les infraestructures turístiques les estan fent bones. Per cert, això que el turisme els puja molt fort, és una constatació amb xifres. Mireu les dades oficials del 2017:


6 REYKJAVIK

Un cop fet el bany i/o ullada i/o cafè/cervesa al Blue Lagoon, la següent part ja ens porta cap a l'hotel o establiment on passeu la nit: cap a Reykjavik. Es tracta d'agafar la carretera 43 i creuar la península cap al Nord, fins que trobem novament la carretera 41, la que connecta l'aeroport amb Reykjavik. Un cop hi arribeu, cap a la dreta i apa: CRUISER del cotxe a 90 per hora i a gaudir d'un dels pocs trams d'auto-pista de l'illa, i d'un dels molts terrenys amb les pedres "emmolsades" o sigui, amb un bon tou de molsa.


De la llacuna blava a la capital hi ha uns tres quarts d'hora, aproximadament. Notareu que orientar-se per Reykjavik és fàcil, sempre a partir d'unes grans avingudes que tramen una ciutat espaiosa que s'estén de forma horitzontal. No hi ha excessiu trànsit, ni tan solts a l'agost, i això permet que aquestes vies principals de dos, tres i fins a quatre carrils per banda, estiguin regulades per semàfors sense provocar cap caos.

Per acabar aquest primer dia i la Ruta 1, una estampa noctura de Reykjavik, en concret de l'estany del costat de l'ajuntament, el Reyjkavíkurtjörn . De la ciutat ja en parlarem l'ultim dia, a la ruta 5.



____________________________________________________

⛪ L'ESTAMPA del CAT de Setmana: El riu Ges

😸 Comarca: Osona
😺 Data: Juny 2020

Racons d'un fidel afluent del Ter

Racons d'un fidel afluent del Ter
Entre Sant Vicenç i Torelló, el riu Ges (afluent del Ter) ofereix estampes com aquesta, amb el permís d'un bon juny plujós. Clica sobre l'aigua i descobreix un CAT de Setmana resseguint el Ges per Forat Micó fins a Vidrà
____________________________________________________

Una del CAT de Setmana a Instagram:

View this post on Instagram

Salt del molí de Salgueda �� Juny 2020

A post shared by CAT de Setmana (@catdesetmana) on

____________________________________________________