ISLANDIA 5: ENTRE VIC I VÍK

RUTA 5 - DIA 7

Reykjavík

El mapa de paret d'Islàndia, fotografiat a l'area de servei N1 de la carretera 1, entre Mýrdalsjökull i Vatnajökull.
Les referències d'àrea enquadrada en groc són per a Reykjavík, on hi ha, certament, acumulació de benzineres N1

Punt de sortida: Reykjavik
Zona de visita: Centre antic, i zona portuària.
Acabem dormint: a Catalunya. Cadascú a casa seva.
Durada estimada: Mig dia o unes hores, depèn del vol de tornada
Quilometrada: uns 50 kilometres, (distància fins a l'aeroport de Keflavik, no s'hi compta la caminada per la ciutat, que tampoc no és molta)
Temps de caminada xino-xano: 3-4 hores (depèn de si aprofiteu el dia per anar a veure balenes)

Punts de ruta:
1 Sortida: Voltants del parc Klambratún (al costat de l'ara ja famosa via 49, la Miklabraut)
2 Hallgrímskirkja
3 Carrers de botigues i de vianants: Skólavörthustígur, Laugavegur, Bankastraeti...
4 Parc Ingólfstorg
5 Zona portuària
6 Ajuntament i estany Reykjavíkurtjörn
A Sala de concerts i conferències ARPA
B Escultura Sólfarid (el sol viatger)

Quatre dades sobre Reykjavíc:

La capital d'Islàndia té 125 mil habitants. I a tota l'illa en té 330 mil. I el 2017 van rebre uns 2 milions de visitants. Facin números senyors... La capital d'Islàndia és petita en comparació amb la nostra, Barcelona. De fet, té els mateixos habitants pràcticament com un cap de comarca tipus Mataró, que en té 126 mil. Això sí, amb una diferència: a la capital islandesa estan amples: Una part molt important són construccions molt separades entre si, amb carrers amples i una malla principal d'avingudes molt generoses, tenint en compte el transit que tenen. I és dels pocs llocs on hi abunden blocs de pisos de certa alçada.

Ah, una coseta: segurament a la ruta 1, i potser també a la ruta 4 vau sentir pudor de sofre en alguns trams de carretera. Doncs bé, en segons quines parts de Reykjavic també. Ho vam notar per exemple, en un dels llocs on vam dormir, on ja ens avisaven amb aquest rètol.

Per tancar aquesta prèvia: vistos els paisatges de l'illa, potser sí que Reykjavík ens pot semblar poc espectacular. Per entendre'ns: anar a Islàndia i quedar-se només a la capital es pot considerar de viatge poc aprofitat, cosa que no passa si vas per exemple a Londres, Roma, o d'altres ciutats d'Europa...

... però alhora, si visites l'illa i no coneixes una mica la seva capital, també marxaràs sense una visió més complerta i més humana d'aquest petit país. Reykjavík també té els seus racons i, sobretot, el seu atractiu humà. En aquesta Ruta 5 us expliquem el que hi hem descobert.

Bus urbà. Una raresa a Islàndia.
No pas a la capital
Reykjavic un matí d'agost. 11.C°

1 ON DEIXEM EL COTXE? PEL PARC KLAMBRATÚN

Sí, a Reykjavíc també hi ha coloms
Evidentment, dependrà d'on hagueu passat la nit. Però en tot cas, si heu dormit en una zona més separada del centre i busqueu aparcament, una opció per estalviar-se zona de pagament és aparcar pels voltants del parc Klambratún. (La zona de pagamant a Reykjavík va de les 9 del matí a les 6 de la tarda, i es paguen diferents tarifes segons la proximitat amb el centre).  Arribar-hi és fàcil perquè està al costat de l'avinguda nostra de cada dia, la 49, i trobar-hi aparcament també és senzill. Segurament veureu que, un cop aparcats, hi ha també més lloc, però així també caminem una mica... Penseu que estem a només a 10 minuts a peu de l'església més vistosa de la ciutat, i on comença la zona amb més "vidilla".

2  HALLGRÍMSKIRKJA

Per arribar-hi des del park de Klambratún n'hi ha prou en seguir un carrer que es diu Flokagata, i que ens deixarà davant d'un complex hospitalari. Hem de pujar pel costat esquerre de l'hospital un petit carrer empinat, fins que ja serem a l'esplanada de l'església. La primera impressió serà pel darrere, i ja us avisem que per enquadrar-ho tot suareu. Fins i tot els japonesos les passaven magres!

Hallgrímskirkja amb el cel ben blau. No és cap muntatge. Vam tenir aquesta sort

I la segona impressió, serà pel davant:

Quan hi vam arribar hi havia dues cues. Una per pujar al campanar (aquí sí que calia pagar) i un altra per veure el recinte (que també calia pagar perquè coincidia amb un concert de Bach). Tot i que l'orgue té més de 5.000 tubs (com sempre, demanaven diners per mantenir-lo) i devia ser un bon concert de peces barroques, vam optar per donar un volt i entrar-hi durant la tornada, quan acabés el concert. Per cert, una obvietat: a la cua hi havia, com no, catalans i catalanes.

🙉🙈 ATENCIÓ Apunt històric Cebolleta:
Aquesta església és molt recent. Està feta a base de formigó i la seva part del davant ens recorda justament als tubs d'un orgue, i també a les pedres de basalt. Tot i que la van construir al Segle XX, van trigar uns 40 anys en enllestir-la. Es va projectar als anys 30, la van començar als 40, i no la van acabar fins el 1986. És luterana i el campanar fa 75 metres.

3 ZONA DE COMPRES I CAMINADES:
SKÓLAVÖRTHUSTÍGUR, LAUGAVEGUR, BANKASTRAETI

De la plaça de just davant l'esglesia en surt un carrer que fa baixada, que ens acostarà cap a la plana del port i que suposa l'inici de la part més concorreguda. Aquest carrer principal es diu Skólavörthustígur, i aquí hi trobareu botigues de tot tipus, començant evidentment per les de souvenirs: frarets de roba, imans de nevera de l'esglesia, moltes peces de llana, rèpliques petites del sol viatger, sal negra volcànica... de tot vaja. A la part final del carrer veureu que es converteix en un pas exclusiu de vianants, i la tanca que barra el pas als cotxes és una bicicleta.

Al capdavall, aquest carrer connecta amb una altra artèria comercial: els carrers Laugavegur i Bankastraeti, que en realitat son un del sol, però que canvien de nom just quan es troben amb el nostre carrer (és com a Barcelona, que l'avinguda de Madrid passa a ser el carrer Berlin). Reconeixereu aquests carrers perquè hi han posat unes tulipes gegants.

Foto des del carrer Bankastreati. El carrer de la dreta amb l'esglesia al fons és d'on venim. Just al mig, dues tulipes.

Si enganxeu un dia net i clar, com nosaltres, passejar-s'hi és un plaer. Pels del país era una jornada de luxe. Tots sortien a fer la sargantana amb calça curta i màniga curta. I els guiris, gairebé també.

Nosaltres vam continuar per aquest carrer i ens vam creuar un museu curiós:el museu del Punk. No hi vam entrar perquè a les 11 del matí feia una mica de mandra, però les referències que en tenim d'altres visitants més habituals, com en Santi Carcasona Pësh, són bones. Aneu-hi si podeu.

Si no deixeu aquest mateix carrer, que més endavant torna a canviar de nom, anireu passant per més i més restaurants, més botigues, i acabareu a una petita plaça. El parc Ingólfstorg

4 PARC INGÓLFSTORG

Aquí nosaltres vam fer el següent: vam entrar en un supermercat de la mateixa plaça, vam comprar quatre cosetes, i vam dinar allà mateix, en un banc. Ens van amenitzar l'estada uns joves (i no tan joves) skaters, que mostraven la seva limitada destresa amb el monopatí, i també ens va fer gràcia una petita concentració de motards islandesos. Eren pocs, uns 4, i amb motos molt robustes. Suposem que anar amb moto per Islàndia durant la resta de l'any demana ser un tio dur, molt dur. Aquell dia però, venia de gust segur. Ah, i un altre element de la plaça: hi ha dues escultures, dues pedres en forma de barra de basalt, que treuen fum constantment. Vaja, que vam dinar al costat de dues fumeroles. De fet la plaça ja és coneguda per això.

Guiris i locals en una terrassa al costat de la plaça Ingólfstorg

Des de la plaça vam continuar per una zona de carrerons amb més i més restaurants, molts amb terrasses a petar, cap a la zona portuària.

5 ZONA PORTUÀRIA

Arribar a un altres dels punts animats, la zona del port, és molt fàcil, cal agafar un parell de carrers Vesturgata i Triggvagata, que ja apareixen al mapa i ens hi connecten en no res. Al port hi ha uns elements a destacar:

1 Hi ha una zona de restaurants i botigues, com un petit port olímpic, però pensat només per a la restauració. Just al darrera, hi tenen unes petites drassanes.

2 També hi ha un munt de grues perquè estan fent-hi moltes obres i construccions. És de les zones de la ciutat on més se'n veuen. Tal i com mostra la foto del costat, les grues són al costat mateix del port, al costat de la sala quadrada del fons de la foto: la sala de concerts Arpa ('A' al mapa). No hi vam anar, però una nit hi vam passar pel costat en cotxe i realment s'hi veia molt moviment.

3 Al port és on es poden llogar sortides en vaixell per anar a veure balenes, amb múltiples parades i empreses que ofereixen el servei. Hi ha sortides d'un parell d'hores, d'altres de quatre hores, algunes de mig dia... i l'oferta és veure balenes i també frarets. (uns tan grans i altres tan petits). Si ho comapreu pel mòbil, veureu que els preus no baixen de 70 Euros, però si us adreceu a les parades del mateix port, el cost és més baix, i els horaris no són bé iguals. Val la pena arribar-s'hi perquè et donen més opcions. Nosaltres vam estar a punt d'agafar-los, però anàvem una mica malament de temps.

4 Segur que és casualitat, però nosaltres vam trobar les aigues del port farcides de medusses.

5 Si aneu cap a la sala Arpa i us animeu a continuar caminant pel passeig pel costat del mar, arribareu fins a una de les escultures que molta gent para a veure. Es tracta d'un vaixell víking d'acer inoxidable, del qual bàsicament se'n mostra una carcassa esquelètica. Es diu "El viatger del Sol", i es va inaugurar el 1990 pels dos-cents anys de la ciutat. Nosaltres la varem veure des del cotxe. (Està marcat amb una 'B' al mapa, i des de la zona portuària on som, deuen ser uns 15/20 minuts caminant.)

6 AJUNTAMENT I ESTANY REYKJAVÍKURTJÖRN

Per anar a l'ajuntament, només cal refer el camí fins a la plaça de les fumeroles, i continuar per un des seus carrers, Adalstreati, que ens porta cap a la zona més "senyorial" i que també està bé per passejar-hi. L'ajuntament està a 3-4 minuts a peu, just al costat del llac Reykjavíkurtkörn.

Al mateix edifici hi ha l'oficina de turisme de la ciutat, amb unes parets plenes de molsa, com mostra la foto. Si hi entreu, un consell: baixeu a un pis de sota, que hi veureu una maqueta de tota l'illa impressionant! Deu fer uns 100 metres quadrats. Val la pena. Sobretot si ja has fet les rutes.

També descobrireu que, just darrera l'ajuntament, les vistes al llac també són fermes:

Ah, i una cosa: veureu que hi ha rètols que demanen que no doneu menjar als anecs. No és per res. El problema és que menjar atreu les gavines, que s'acaben esmorzant els aneguets. És el seu caràcter

Després d'això, refem el camí de tornada fins al cotxe. Per cert, a mitja pujada del carrer que ens porta a l'església vam veure un gat. Estava fent el manta en un racó de jardí particular. És dels pocs gats que vam veure, per bé que sabem que n'hi ha segur perquè als 'supers' hi havia productes per a gats, i els experts diuen que és una mascota ideal per paisos freds perquè se saben estar tancats a casa. Això sí, són esquerps. Si més no el que ens vam trobar. Va marxar volant! Ah, i també us trobareu, si aneu mirant el terra, uns cors pintats a l'asfalt. L'estiu del 2018 hi són. Però és clar, l'asfalt a Islàndia dura tant poc...

Evidentment, moure's per la ciutat depèn molt de cadascú. Aquesta és una ruta improvisada i segur que hi ha coses millors. Però bé, sempre pot ajudar a fer-se una idea del que, segur, segur, sí que hi és:una ciutat en creixement i amb un turisme cada cop més i més abundant (Res a veure amb Barcelona, no patiu). A banda, la ruta sempre es pot a motllar segons les hores disponibles que deixi l'avió.

BON CAT d'Escapada!!
Gerard López i Fageda

⛪ L'ESTAMPA del CAT de Setmana: El riu Ges

😸 Comarca: Osona
😺 Data: Juny 2020

Racons d'un fidel afluent del Ter

Entre Sant Vicenç i Torelló, el riu Ges (afluent del Ter) ofereix estampes com aquesta, amb el permís d'un bon juny plujós. Clica sobre l'aigua i descobreix un CAT de Setmana resseguint el Ges per Forat Micó fins a Vidrà