CAT d'Escapada: NORUEGA AMB 2 TRENS: 2 - El tren de Bergen a Oslo

El trajecte en tren de Bergen a Oslo dura unes 7 hores per recórrer gairebé mig miler de quilòmetres que ens passen volant.... I perquè? Doncs perquè en 420 minuts i 496 mil metres de recorregut, les finestres del tren t'ofereixen tot això:




Aquest CAT d'Escapada mostra les imatges agafades des del tren un mes d'agost, i ja veureu que hi ha de tot: Boscos, salts d'aigua, llacs, més llacs, rius, pobles, més rius, neu, més neu, casetes, llacs amb trams gelats, més rius, camps, prats, rius, llacs... i una estació de sortida per començar el viatge: Bergen:



🚂 ATENCIÓ: APUNT FERROVIARI Numero 1:

El tren d'aquest CAT de Setmana surt de Berguen a les quatre de la tarda i arriba a destí a les 11 de la nit aproximadament. (Com mostra la foto de sobre, i per ser més exactes, el tren surt a les 15:59, cosa que va fer amb estricta puntualitat llatina... o millor dit, escandinava). El servei que agafem està operat  per la companyia pública de ferrocarrils NSB, una linia que fan servir diàriament usuaris locals (i també visitants, per descomptat) que viuen i/o viatgen entre  Oslo i Bergen (la primera i la segona ciutat del país respectivament), i una quinzena de localitats intermitges situades a llarg del trajecte.



La línia es va construir a principis dels Segle XX i comença i acaba arran de mar, però entre mig puja fins a una cota de 1.222 metres, que en el cas de Noruega, és com si a Catalunya en pugessim uns quaaaaaants metres més:


EL PRIMER TRAM: DE BERGEN A MYRDAL



En 7 hores de viatge el temps ens presenta de tot: sol, pluja, núvols, boirines arran de fiords, cel blau, cel gris, cel blanc... una mica de tot:


Com es mostra a la foto de sobre, el primer tram discorre pla pel costat de llacs i fiords emboirats, però també per camps i boscos...
  

... aquest primer tram planer dura una hora i quart, aproximadament, fins a l’estació de Vossevangen... a partir d’aquí, la cota comença a pujar de forma més clara: Ja enfilem cap a Myrdal, poble situat a 867 metres que només està comunicat per tren. Myrdal és una població d’alta muntanya (Sí, a Noruega 867 metres ja és com la nostra “alta muntanya”) només connectada per tren, o millor dit, per trens. I és que, aquí, a banda del nostre Bergen-Oslo, també hi arriba el tren turístic de Flam a Myrdal:

🚂🚂 ATENCIÓ: APUNT FERROVIARI Número 2:


El tren turístic de Flam a Myrdal es considera un dels més bonics del món perquè el seu recorregut, d’uns 20 quilòmetres, passa per una de les valls més espectaculars de Noruega. Es va construir als anys 20 del Segle XX i cada any hi pugen milers de visitants d’arreu del món: La imatge de la dreta és de l'estació, i la imatge inferior mostra una de les estampes que es veuen des d’aquest tren. En podeu saber més l'atre CAT d’Escapada per Noruega amb 2 trens: El tren turístic de Flam a Myrdal


DE L’ESTIU A L’HIVERN: FINSE L’ESTACIÓ MÉS ALTA DE NORUEGA

Després de Myrdal, el recorregut agafa un sentit Sud-Est i comença a enfilar fins a l’estació de Finse, la més alta de la línia de tot el país, a 1.222 metres. Estem en terreny de l'altiplà del parc nacional de Hallingskarvet i també a tocar de Hardangervidda, un dels més grans d'Europa i que dóna lloc al parc natural que du el mateix nom, situat més al Sud. A Finse hi arribem després de passar per un túnel de 10 kilòmetres. És un dels trams més espectaculars perquè som a l’agost i la neu comença a aparèixer pet tots cantons. Fins i tot als llacs que anem vorejant encara hi ha gel:



Fem parades en estacions de tren que estan al costat d’estacions d’esqui: Finse (1.222 metres) però també Ustaoset (990 metres) i Geilo (768), amb clima Subàrtic. Per cert, en el cas de Finse, l’únic accés és per tren. A l’estiu, quan la neu ho permet, també s’hi pot arribar a través de senders: caminant o en bicicleta. No pas en cotxe.



A mesura que anem superant l’altiplà, poc a poc comencem a baixar: Contineum vorejant rius i llacs, però ara, en lloc de fer-ho riu amunt, ja ho fem riu avall. Portem més de tres hores de viatge i la neu ja desapareix.


🚂🚂🚂 ATENCIÓ: APUNT FERROVIARI Número 3:
Si aneu en cotxe per Noruega, notareu que contínuament passeu per túnels i més túnels... el país n'està ple. Passa el mateix en aquesta línia de tren. En total té 178 túnels, i molts trams amb coberta artificial per evitar acumulacions de neu a la via. 



DE BAIXADA CAP A OSLO



Poc a poc, i ja en cotes baixes, ens acostem a Oslo: El verd guanya terreny i recuperem un paisatge tipical-escandinavian: llacs i coníferes:




La part final dels trajectes fins a Oslo varien: A partir de l’estació de Honefoss, hi ha trens que entren a la capital pel Nord, i n’hi a que ho fan pel Sud, com és el nostre cas. Aquí ja estem en una zona més "urbanita" i això ja inclou parades en ciutats més grans, com Asker, d’uns 60 mil habitants.


Arribem a Oslo a les onze de la nit, amb puntualitat gairebé perfecte (una aturada en un túnel urbà uns quants segons més llarga del previst ens aixafa la guitarra del mite nòrdic) per gaudir de la ciutat.


Per acabar... alguns links, un mapa, i una última qüestió: us pregunteu com és el treu per dins? Doncs aquí teniu l'estampa d'un dels vagons:



Estació de Myrdal a la Wikipedia

Parc Nacional de Hallingskarvet a VisitNorway


 🚂Enllaç a l'altre CAT d'escapada en tren per Noruega:

CAT d'Escapada a Noruega: en tren turístic de Flåm a Myrdal

Aquí un petit mapa del recorregut:





BON CAT d'ESCAPADA!!
Gerard López i Fageda

 
____________________________________________________

⛪ L'ESTAMPA del CAT de Setmana: El riu Ges

😸 Comarca: Osona
😺 Data: Juny 2020

Racons d'un fidel afluent del Ter

Racons d'un fidel afluent del Ter
Entre Sant Vicenç i Torelló, el riu Ges (afluent del Ter) ofereix estampes com aquesta, amb el permís d'un bon juny plujós. Clica sobre l'aigua i descobreix un CAT de Setmana resseguint el Ges per Forat Micó fins a Vidrà
____________________________________________________

Una del CAT de Setmana a Instagram:

View this post on Instagram

Salt del molí de Salgueda �� Juny 2020

A post shared by CAT de Setmana (@catdesetmana) on

____________________________________________________